Wasiat

Sudahkah kita sediakan hibah takaful ataupun tinggalkan wasiat untuk ahli keluarga kita sebelum kita pergi dari dunia ini selamanya? Kematian itu tiba tidak kira samada kita sudah bersedia atau belum..tetapi sebaiknya sementara peluang masih ada kita rancang untuk kita tinggalkan dalam keadaan ‘terancang dan teratur’ itu lebih baik insha Allah.

Kenapa perlu sediakan wasiat dari sekarang?

Antara sebab-sebabny adalah Hak penjagaan anak.
Terutama bagi mereka yang masih mempunyai tanggungan dan anak-anak kecil, antara perkara yang terkandung dalam wasiat adalah HAK PENJAGAAN ANAK jika berlaku kematian serentak pada ibubapa. Sewaktu kita sebagai makayah hidup, elok kita tulis siap-siap didalam wasiat siapakah orang yang layak samada ahli keluarga atau kenalan yang kita percayai mampu menguruskan anak-anak kita kelak jika berlaku kematian serentak pada ibubapa. Ini bagi merancang dan memastikan kebajikan anak-anak kita terpelihara kelak insha Allah dan dapat menjaga keharmonian antara pewaris kita dan penjaga.

Faktor dari sumber mana kewangan  bagi menjaga kebajikan anak-anak kita juga perlu kita letakkan didalam wasiat supaya jika ia berlaku kelak, ia tidak membebankan kewangan penjaga anak kita. Perkara ini sesangat penting demi memastikan kebajikan anak-anak kita dari segi persekolahannya, pakaian, makanan dan perbelanjaan kehidupan seharian dapat diberi dengan baik insha Allah.
Persoalannya, apakah aset-aset kita miliki sekarang mampu dicairkan dalam waktu yang singkat? Berapa lamakah aset ataupun wang kita didalam bank akaun yang dibekukan selepas pemergian seseorang itu dapat dicairkan?

Apa sahaja usaha yang kita lakukan ini sewaktu kita hidup adalah untuk menyediakan sebaik mungkin buat ahli pewaris dan sudah pasti selebihnya kita tawaqal pada Allah swt.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *